Sider

søndag den 17. december 2017

17. December



Nu begynder nedtællingen for alvor.
Og jeg glæder mig.
Glæder mig til at lave maden, spise den
og ellers nyde det hele.




I eftermiddags begyndte jeg på den grønlandske julekage,
den er til i aften hvor jeg skal se
Julehilsen til Grønland,
som sendes kl. 20:00 på DR1
I den time julehilsnen varer, bliver telefonen ikke taget,
og tankerne tager på langfart.




Så vil jeg sidde og nyde kagen over en kop the eller kaffe.
Der skal selvfølgelig smør på denne julekage
Julekagen kan sagtens bages udenfor juletiden,
den smager lige godt af den grund.
Og julekagen smager osse godt ...
selvom jeg helt glemte at drysse perlesukker 
ovenpå kagen.
Sådan kan det osse gå.




Og jow, jeg har fået mig en smagsprøve.
Det er blevet til en god af slagsen.

Hvert år når jeg bager denne dejlige julekage,
så går mine tanker til min Aanaa ( Farmor ).

Hun var ferm i et køkken.
Både hvad mad og bagning angik.
Da jeg som barn stod der på sidelinien
og så hvordan Aanaa lavede dejen 
og med alt det der skulle i,
var jeg ret så benovet.

Der var farver i kagen,
mange cocktailbær, sukat, syltede appelsinskaller, kandiserede violer
og ikke at forglemme, rosiner.
Og ovenpå julekagen, blev der drysset perlesukker.
( dem som så har glemt i år )

Det var hjemme hos hende, Aanaa, at jeg lærte at drikke the.
I hvert tilfælde, så blev theen hældt op i koppen,
som derefter blev hældt op i underkoppen.
Med fingerspidserne holdt jeg fast på underkoppen,
der balancerede ovenpå fingerspidserne 
og drak forsigtigt af den.

Vi brugte ikke sukker til theen,
derimod fik vi kandis, hugget kandis,
der enten lå og smeltede i theen, på underkoppen,
eller osse puttede vi kandissen i munden og drak theen dertil.


Til theen hørte osse hjemmebag,
det kunne være denne julekage 
... som i øvrigt kan spises året rundt ...




Bag dagens låge, gemte der sig et billede af måske en dronning,
et familiemedlem eller en meget vigtig person.





God jule ~ hygge til jer derude.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar