Sider

onsdag den 28. maj 2014

Små stauder



En af de ~ ikke så mange ~ stauder jeg har i haven,
er denne :
Astrantia Margery Fish,
bedre kendt som : 
Stjerneskærm.
Den findes i så mange farver, hvilket jeg ikke anede.
Den første jeg stødte på for mange år siden,
er den almindelige hvide.
Igennem flere år har jeg drømt om at få denne staude,
jeg synes den er så fin og elegant.
Efter at have googlet på stjerneskærm, 
kan jeg se at der findes så mange forskellige farver stjerneskærm.
... så jeg ved godt hvad jeg skal kikke efter,
hen ad efteråret.



En anden staude jeg altid har drømt om at få, er denne :
Gul Fredløs.
Sidste år gik ønsket faktisk i opfyldelse,
et ægtepar i byen her satte en masse stauder ud foran deres hus,
og så kunne man tage hvad der var.
De fortalte at de hellere vil sætte stauderne ud foran huset,
frem for at smide stauderne ud på genbrugspladsen
 og sådan at andre kan få glæde af planterne.
God ide !
Ikke nok med at jeg fik den gule fredløs,
sørme om ikke jeg osse fik Hvid Fredløs.





Hvilken plante eller staude der er min absolutte ynglings,
har jeg ingen ide om.
For der er så mange blomster ~ planter ~ stauder,
som jeg holder så meget af
og dem jeg har,
passer jeg godt på.

Vortemælk,
er osse en jeg sætter pris på og sidste år fik jeg denne røde af slagsen.
Snart går jagten ind på den grønne af arten.




Slutteligt vil jeg runde af med denne særlige yndige Liljekonval.




Og med denne konval,
vil jeg tilføje et skriv til gårdagens indlæg.

Det var nemmelig sådan, at jeg skrev et brev til far.
En sygeplejerske lovede at brevet ville blive læst op for far,
om han nåede at høre brevet, ved jeg ikke.
Men jeg håber han fik det med på sin sidste rejse.
Dog kom sygeplejersken med fantastisk god ide,
hun ville sørge for at far og jeg kunne *tale* sammen via Skype.
Straks gik jeg igang med at installere Skype,
og netop da jeg var færdig med installeringen af programmet
fik jeg desværre den besked om fars dødsfald.

Men den ide,
med at kunne tale sammen via Skype,
synes jeg er så god 
at jeg vil nævne den.
For er afstandene store, så er muligheden for at tale sammen
til stede på forskellig vis.
Den er hermed givet videre.



God fornøjelse til jer derude.

 


4 kommentarer:

  1. Det er smukke blomster, du holder af. De fleste af dem hører også til mine yndlinge.
    Det må være en hård nød, den med din fars bortgang... Jeg ved, hvor meget det betød for mig at min mor kunne kende os og glædes over at se os lige til det sidste. Jeg ville ønske, du havde haft den samme mulighed.
    Jeg føler med dig.

    SvarSlet
    Svar

    1. Når nu det ikke kunne være anderledes da far gik bort, så er jeg i det mindste *glad* for at vejret var så fint den dag han skulle begraves, at der var så megen liv i gaden og musik alle steder. Og lige netop i Kbh. hvor han ofte kom til. Tror nok du forstår. Vi har billederne og ikke mindst minderne som vi fra tid til anden kan tage frem og pudse lidt af.
      Jo, det er en hård nød af slagsen ...
      Tak for dine ord.

      Jeg har lidt blomster i haven og de er faktisk alle nogle som jeg har ønsket mig skulle være der. Dejligt når de med tiden spreder sig over et større stykke græs.

      En dejlig dag til dig.


      Slet
  2. Nu må jeg altså snart få *slået* et hul mere i plænen, for at få begyndt på et stauderbed....tænker jeg, når jeg ser dine skønne blomster. En del kan jeg genkende fra min barndomshave, men den lilje konval med stribede blade, har jeg ikke set før. Smuk er den.
    Knus

    SvarSlet
    Svar

    1. Altså ... du kender det sikkert ikke, men jeg har brugt tricket : *det der med at gå tæt på en blomst eller plante* for i virkeligheden er der for meget græs i haven. Jeg har været på lidt plantemarked, men ikke fundet det jeg gerne vil have, så venter ... tålmodigt til det dukker op.

      Liljekonvallen, er en jeg har købt af en have guru !
      Den får nogle orange frø og spreder sig villigt, men er hamrende giftig.
      Jeg er så fascineret af blomsterne på den.

      En dejlig dag til dig.
      Knus her fra.

      Slet