Sider

fredag den 21. juni 2013

Grønlands Nationaldag 21.6.2013



21. Juni er Grønlands Nationaldag.

Som barn og teenager har jeg ingen erindringer om denne dag,
hvor imod jeg tydelig husker 1. Maj 1979 da Grønland fik Hjemmestyre.

21. Juni er en Helligdag og der bliver arrangeret mange forskellige ting
i byerne langs kysten.
Det er lige fra sang og dans til udstilling, bord arrangeret med the & kaffe & kager, optræden af forskellig karakter og en masse andre ting.

21. Juni er årets længste dag.
Hmm ...
Pudsigt, for der er midnatssol i bl.a. Aasiaat.


Jow, jeg har da oplevet Nationaldagen, 21. Juni 1991, da jeg arbejdede i Aasiaat.
Der var sejlture man kunne komme ud på af en lille times varighed, kajak opvisning ~ hvor der blev rullet rundt i vandet ~ flaghejsning med sang  folkedans bagefter.
~ folkedans har jeg gået til både i Grønland ( Grl ) og her i Danmark ( DK )
fælles for folkedans i begge lande er : fællesskabet, glæde, og latter ~
Der var et åbent ildsted hvor der blev kogt sæl suassat ( suppe kogt eks.vis på sæl med ris, gulerødder og kartofler ), der blev serveret mattaq og tørret torsk og så var der osse den særlige 
grønlandske kage.
Midt i det hele kom der en teatergruppe og opførte et teaterstykke
som handlede om Grønland for '100 år siden'.
Der var optog gennem byen med flag og sang.
Det var en helt særlig dag, den dag i 1991,
21. Juni.
Dagen efter var det almindelig arbejdsdag igen.

Jeg ville egentlig have sat en sang i her, hvor Rasmus Lyberth synger :
*Takorloorsimanngisaannarparami*
Han gjorde det så godt i Christians Kirke, da vi netop gik ind i året 2013.
Desværre findes der ikke umiddelbart en indspilning af denne sang.
Så i stedet har jeg valgt dette indslag med folkedans
 en tanke bliver sendt til familien langt mod Nord.




Flere steder her i DK bliver der osse afholdt forskellige arrangementer i forbindelse med Nationaldagen,
bl.a. i København, Århus, Odense og i andre byer.

På næste lørdag, kl. 7.30, er der som altid : Nyheder fra Grønland på DR2.
Og mon dog ikke der vil komme indslag fra kysten om Nationaldagen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar