Sider

onsdag den 10. oktober 2012

I dag for 36 år siden



... blev jeg konfirmeret.
Utroligt
at der trods alt er gået så mange år.
Tidligere på aftenen talte jeg ellers med mine forældre,
men kom fuldstændig helt fra begivenheden 
der ligger så mange år tilbage i tiden.

Jeg husker den første kuvert jeg fik,
lige da jeg kom ud fra kirken.
En kuvert der indeholdt,
hele 200 kr. ! !

Jeg blev så forskrækket,
lagde hurtigt pengene ned i kuverten.
*Nej, det kan ikke passe*,
tænkte jeg.
Så mange penge giver man da ikke ...
Hvis jeg kendte ordet : skødesløst,
ville jeg sikkert have brugt det udtryk, 
dengang.

Uanset hvor mange gange jeg kikkede ned i kuverten,
så lå der stadig 200 kr.
Jeg var flov over at modtage så mange penge
men følte mig rig på samme tid.

Jeg blev konfirmeret i en grønlandsk Nationaldragt.
Hvem jeg lånte den af, husker jeg ikke,
udover at de boede helt derude ved
Tipitoq.
Der var langt at gå helt derud,
dengang.
I dag ligger Tipitoq nærmest midt i byen.

Nationaldragten lå i en kuffert,
og så var kufferten låst ... og nøglen væk.

Nu havde jeg jo ikke læst Anders And for ingenting.
Så jeg spurgte konen om hun havde en hårnål.
Hvad hun end må have tænkt, så skjulte hendes udtryk det godt,
hvorpå hun gav mig en hårnål.

1, 2, 3,
*pling*
1, 2, 3,
*pling*
og kufferten var åbnet.
Det var en af de dersens gamle kufferter
som er blevet til et hit i dag.

Jeg prøvede dragten og kunne heldigvis passe den.
Derudover lånte jeg et par kamikker.
Bukserne havde jeg selv,
dem havde min Aanaa ( Farmor ), der boede i Ilulissat,
 syet til mig
og den hvide krave med broderi, havde jeg osse selv.
Den er forøvrigt fra  Ittoqqoortoormiit ( tidl. Scoresbysund )
Det var i kirken, i Aasiaat ( tidl. Egedesminde )
jeg blev konfirmeret af daværende præst, Magnus Larsen.

Joo, det var en helt særlig dag.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar